NFB Atlantic Chapter Session
The Documentary Organization of Canada – Atlantic Chapter, is inviting you to a webinar hosted by DOC-National with a focus on the NFB (National Film Board of Canada) distribution process.
If you’ve made a film with the NFB in the past and have questions about how it’s presently being distributed and marketed, if you’re interested in how distribution works at the NFB for a potential future project, or if you’ve worked with the NFB and have ideas, concerns, or questions to share, please join us via webinar on March 1st, 2022 at 4pm AST.
DOC will be recording notes including the participants’ comments in each regional webinar. These will be shared on docorg.ca, and will be incorporated into DOC’s advocacy work. In the future, DOC will also be hosting additional webinars with the NFB and with other stakeholders in the documentary community, based on DOC members’ interest.
In addition to the three NFB representatives listed below, the new interim Executive Producer for the Québec-Atlantic Studio, John Christou, and the new regional marketing manager, Jamie Hammond will also participate in our region’s webinar.
Sessions are scheduled to run for 1 hour and 15 minutes.
In recent years, the National Film Board of Canada has made changes to its distribution, communications and marketing departments, to meet the needs of each film produced or co-produced by the NFB.
Responding to DOC Canada’s invitation, Anne-Claire Lefaivre (Marketing), Lily Robert (Communications) and Nathalie Bourdon (Distribution) will not only explain the composition and roles of their teams, but will break down the entire process from A to Z.
In these sessions, facilitated by DOC Executive Director Sarah Spring, the NFB will demystify what happens once you begin working with the Film Board, who is responsible for your project, and who will keep you informed throughout the release.
These sessions are offered by region so that the NFB can explain how the process is tailored to the local needs of each filmmaker to ensure their artistic vision is seen and reaches their audience.
These sessions also include a discussion period to answer any questions you may have.
Also present will be your studio’s Executive Producer and Regional Marketing Manager, as well as, Director, Indigenous Relations and Community Engagement, J’net Ayayqwayaksheelth, and Director, Diversity, Equity & Inclusion, Rachel Décoste.
- Marketing Manager: Jammie Hammond
- Publicist: Osas Eweka-Smith
Everyone is welcome, DOC members and non-DOC members.
If you’d like to attend the French language webinar, you are welcome to join on March 9th at 4pm EST.
Le chapitre Atlantique de l’Association des documentaristes du Canada vous invite à un webinaire présenté par DOC National portant sur les stratégies de distribution de l’ONF (Office national du film du Canada).
Si le processus de distribution à l’ONF vous intéresse pour un projet que vous développez, ou si par le passé vous avez réalisé un film avec l’ONF et que vous avez des questions sur la manière dont il est mis en marché et distribué, ou encore si vous avez travaillé avec l’ONF et que vous avez des suggestions, des soucis ou des sujets de discussion que vous souhaitez partager, joignez-vous à nous le 1er mars 2022 à 16 h. (HNA)
À chacun de ces webinaires régionaux, DOC prendra des notes incluant les commentaires des participant.e.s. Ces notes seront accessibles sur docorg.ca et seront incorporées au travail de représentation politique de DOC. Se basant sur les intérêts de ses membres, DOC organisera à l’avenir de nouveaux webinaires avec l’ONF et d’autres parties prenantes de la communauté documentaire. En plus des trois représentants de l’ONF mentionnés ici, John Christou, nouveau producteur exécutif par intérim du Studio du Québec et de l’Atlantique et Jamie Hammond, nouvelle agente régionale de mise en marché, participeront à notre webinaire régional.
Les séances sont programmées pour durer 1h15.
Au cours des dernières années, l’Office national du film du Canada (ONF) a apporté des changements aux services de distribution, de communication et de marketing pour répondre aux besoins de chaque film produit ou coproduit par l’organisation.
En réponse à l’invitation lancée par l’Association des documentaristes du Canada (DOC), Anne-Claire Lefaivre (marketing), Lily Robert (communication) et Nathalie Bourdon (distribution) participeront à des séances de présentation afin non seulement de décrire la composition et les rôles de leurs équipes, mais aussi de décomposer l’ensemble du processus de mise en marché de A à Z.
Durant ces séances, animées par la directrice générale de DOC, Sarah Spring, l’ONF précisera ce qu’il advient une fois que vous commencez à y travailler, mais aussi qui est responsable de votre projet et qui est chargé de vous tenir au courant tout au long du processus.
Ces séances sont offertes par région afin que l’ONF puisse expliquer comment le processus est adapté aux besoins locaux de chaque cinéaste, pour que sa vision artistique rejoigne son public.
Une période d’échanges est également prévue à la fin de chaque séance pour que vous puissiez poser vos questions.
Vous êtes tous bienvenu.e.s, membres ou non membres de DOC.
Le webinaire se déroulera en anglais. Si vous souhaitez assister au webinaire en français, vous êtes invités à nous rejoindre le 9 mars à 16 h HNE
Speakers
Anne-Claire Lefaivre
Director of Marketing and Audience Development at the NFB
Anne-Claire Lefaivre is Director of Marketing and Audience Development at the National Film Board of Canada (NFB). Since her arrival in 2016, she has been responsible for the marketing, festivals, audience development, social networks and onf.ca platform teams, as well as for brand management. She has also led the Education team for over a year now. Anne-Claire has over 20 years of experience in the Canadian cultural and media industry. She worked at the Montreal Museum of Archaeology and History before joining the television industry. She worked in marketing and communications at Astral Media until its acquisition by Bell Media, where she stayed for three years. She was successively Director of Communications and Marketing for several television and radio stations such as CHOM, Virgin Radio, Historia, Canal D, VRAK and Super Écran. Anne-Claire holds a DESS in cultural institution management from Concordia University as well as a university degree in history. // Anne-Claire Lefaivre est Directrice marketing et développement des auditoires à l’Office national du film du Canada (ONF). Depuis son arrivée en 2016, elle est responsable des équipes marketing, festivals, développement des auditoires, réseaux sociaux et plateforme onf.ca ainsi que de la gestion de la marque. Elle dirige également l’équipe Éducation depuis maintenant plus d’un an. Anne-Claire possède plus de 20 ans d’expérience dans le milieu culturel et des médias canadien. Elle a travaillé au Musée d’Archéologie et d’histoire de Montréal pour ensuite joindre le milieu de la télévision. Elle a œuvré en marketing et communications chez Astral Média jusqu’à son acquisition par Bell Média où elle est restée 3 ans. Elle y a été successivement Directrice communications et marketing pour plusieurs chaînes de télévision et de radio tels que CHOM, Virgin Radio, Historia, Canal D, VRAK, Super Écran. Anne-Claire possède un DESS en gestion d’institution culturelles de l’université Concordia ainsi qu’un diplôme universitaire en histoire.
Lily Robert
Director of Communications and Public Affairs at the NFB
Lily Robert is Director of Communications and Public Affairs at the National Film Board of Canada (NFB). Since she started working at the NFB in 2009, she’s been in charge of public and media relations for all NFB productions, some 80 documentaries, animated films and interactive projects per year. She holds an MBA and a master’s certificate in marketing and communications from York University and a degree in political science and economics from McGill University. Over the course of her career, she has managed communications and marketing for the Montreal Symphony Orchestra, as well as for the Montreal Science Centre and its IMAX theatre, in addition to having worked as Press Secretary in the office of the Mayor of Montreal from 1990 to 1994. // Lily Robert est directrice des communications et des affaires publiques à l’Office national du film du Canada (ONF). Depuis son arrivée en 2009, elle y dirige les relations publiques et médiatiques liées à toutes les productions de l’ONF, soit une centaine de documentaires, de films d’animation et d’œuvres interactives par année. Détentrice d’un MBA et d’un certificat de maîtrise en marketing et en communication de l’Université York, elle est également diplômée en sciences politiques et économiques de l’Université McGill. Au cours de sa carrière, elle a dirigé les communications et le marketing à l’Orchestre symphonique de Montréal, au Centre des sciences de Montréal et à son cinéma IMAX, en plus d’avoir été attachée de presse au cabinet du maire de Montréal de 1990 à 1994.
Nathalie Bourdon
Director, Distribution & Market Development at the NFB
Nathalie Bourdon is Director, Distribution & Market Development at the National Film Board of Canada (NFB), since 2017. She holds MBAs from Université de Montréal (HEC) and McGill. She was VP Business Dev. of EverApp, president of FarMore Distribution, and spent 12 years at Just for Laughs as Dir. Int. Sales and Senior Dir., Dev. & Acq. She was a board member for 3 multimedia companies, jury member for the IEMMY Awards, and hosted juries at the Banff World Media Fest.//Nathalie Bourdon est directrice de la distribution et du développement des marchés à l’Office national du film du Canada (ONF) depuis 2017. Elle est titulaire de MBA de l'Université de Montréal (HEC) et de McGill. Elle a été vice-présidente du développement des affaires d'EverApp, présidente de FarMore Distribution et a passé 12 ans chez Juste pour rire en tant que directrice des ventes internationales et directrice principale, développement et acquisition. Sales et Senior Dir., Dev. & Acq. Elle a été membre du conseil d'administration de trois sociétés multimédias, membre du jury des IEMMY Awards et a animé des jurys au Banff World Media Fest.